Een dag bij gastouder Jiska

“Je kan een mens niets leren; je kan hem alleen helpen het zelf te ontdekken in zichzelf”(Galileo Galilei 1564-1642)

Zoals u hieronder zult lezen werk ik niet met (maand)thema’s.  Ik ben van mening dat kinderen vooral kind moeten kunnen zijn. Vanaf groep 1 worden er al toetsen afgenomen en “moeten” kinderen al zoveel. Elk kind is uniek en ontwikkelt zich in zijn eigen tempo met zijn eigen interesses, kwaliteiten en talenten.  Uiteraard bedenk ik rond de feestdagen bijpassende knutsels, maar ook hierbij geldt voor uw kindje; niks moet.

                   

Allereerst: het eet- en slaapritme van uw baby wordt op die van thuis afgestemd.

Wat is de, globale, dagindeling?

Wanneer u uw kindje brengt is er eerst de gelegenheid om te spelen. In de box, in het wipstoeltje of gewoon op de, met vloerverwarming verwarmde, vloer. De kleintjes zullen waarschijnlijk nog een poosje slapen in de ochtend.  Rond half tien gaan we het speelgoed opruimen, fruit eten en voorlezen of liedjes zingen. Daarna gaan we, bij voorkeur, naar buiten. Lekker in de tuin spelen of banjeren in het bos. Laat het weer het buiten spelen niet toe, dan kan het ook zijn dat we gaan knutselen of iets anders gaan doen waar de kinderen zin in hebben. Omstreeks 11.30/12.00u gaan we brood eten en de kindjes die het nodig hebben, gaan aan het middagdutje beginnen. De kinderen die niet meer slapen tussen de middag lees ik graag voor om zo toch even een “rustmomentje” in te bouwen.

                

Wanneer de kleinsten uit bed zijn dan gaan we wat drinken en nemen we een tussendoortje. Daarna wordt er gespeeld-binnen of buiten. Of we gaan verven, kleuren of knutselen, het is maar net waar uw kindje zin in heeft.

We proberen rond 17.00/18.00u (soms ook afhankelijk van de tijden waarop onze eigen kinderen bij de sport moeten zijn) warm te eten. We eten altijd met z’n allen aan tafel. Kinderen die niet mee-eten krijgen een plak ontbijtkoek of een soepstengel met wat te drinken.

Natuurlijk geldt dat de kinderen centraal staan en niet het dagschema. Is een kind moe of zit het niet lekker in zijn vel dan passen we ons aan het kind aan. Dit gebeurt thuis ook en aangezien we een thuis willen bieden voor de kinderen, vinden we deze aanpassingen als het kind het aangeeft, dan ook nodig.